کاربرگ سوالات مصاحبه

شناسه نوشته : 31044

1399/12/17

تعداد بازدید : 120

کاربرگ سوالات مصاحبه

 

بسمه تعالی

کاربرگ سوالات مصاحبه از اساتید تدبر

1. به عنوان سوال اول، لطفا بفرمایید که شما قائل به چند روش فهم در قرآن هستید؟

2. درباره چیستی تدبر لطفا توضیح دهید و اینکه متدبرین اصرار دارند که ما تدبر می کنیم و تفسیر نمی کنیم به چه معناست؟

3. آیا متدبر نظری درباره‌ آیات نمی‌دهد و فقط قصد دارد اطلاعاتی در اختیار خواننده قرار دهد تا خودش به نتیجه برسد؟ آیا معنای این نوع تدبرگرایی، شریک‌ کردن مخاطب در فهم قرآن است؟ آیا نتیجه‌گیری هایی که در این نوع کتب مشاهده می شود نظر شخصی نویسنده بوده و می تواند در معرض نقد قرار گیرد؟ یا دستورالعمل های قرآنی است که باید تبعیت شود؟

4. آیا شما معتقدید که چون متدبرین برای فهم قرآن فقط از خود قرآن استمداد و استنطاق می‌کنند، تناقضی در میان آراء وجد ندارد؟ و اگر هزاران نفر در یک آیه تدبر کنند و هر یک از آنان، وجهی از آیه را بیان کند، وجوه با یکدیگر متناقض نبوده و همه‌ نزولات آن آیه به شمار خواهند رفت؟ آیا این کار به نسبی گرایی منجر نخواهد شد؟

5. تدبر مانند هر علمی نیاز به مبانی فلسفی و کلامی دارد درباره مبانی فلسفی و کلامی روش های  خود توضیح می دهید؟

6. چه شروط و  پیش نیازهایی را برای تدبر لازم و کافی می دانید؟

7. متدبرین مدعی هستند که ساختار تدبری شان را از قرآن گرفته اند چرا که قرآن خود دارای زبان و اسلوب بیانی است. آیا با شناخت اینکه چه رابطه‌ای بین آیات مختلف در سوره‌های مختلف وجود دارد و اسلوب‌های بیانی قرآن چیست، می توانیم ساختار حاکم بر قرآن را کشف کرده و در قالب آن تدبر در قرآن داشته باشیم؟

8. متدبرین معتقدند که قلب جایگاه و محل تدبر است و آنچه اهمیت دارد، قرار دادن قرآن در قلب است. آیا معتقدید که این مسأله رابطه‌ی کاملاً مستقیم و تنگاتنگ با نحوه‌ی آموزش قرآن دارد؟ یعنی آموزش باید به گونه‌ای باشد که قرآن مستقیماً وارد «قلب» قرآن‌آموز و نه فقط «مغز» او گردد؟ و به نظر شما روش های تدبر در قرآن می تواند قرآن را در اعماق قلب قرآن آموز نفوذ دهد؟ شما فکر می کنید راه‌ حلی که در آن قرآن توانایی حضور مستقیم در جامعه را پیدا کند  با روشهای تدبر حاصل می شود؟

9. آیا شما اعتقاد دارید متدبر می تواند به جایی برسد که غیرارادی تدبر در قرآن کند و جوشش از درون داشته باشد؟و اینکه در کتابهای مختلف شما ارجاعات به منابع و مآخذ خیلی کم است می تواند تائیدی بر همین مطلب باشد؟

10. هیچ ردپایی از رشته علمی و دانش شخصی شما در کتابهای تدبری تان وجود ندارد آیا دلیل خاصی برای این پرهیز وجود دارد و آن را مثلا نوعی تحمیل نظر به قرآن می دانید؟

11. به نظر شما با استفاده از روشهای تدبر می توان به علوم انسانی قرآن بنیان دست یافت؟

12. چه فرآیندی مد نظر شماست که در کنار مسئله کاربردی سازی مطالعات قرآنی، جامعه دچار خلاء و آسیب اطلاعاتی و علمی نشود؟ کاربردی سازی مطالعات قرآنی نیازمند چه اصول و مبناهایی است؟

13. هدف از فهم قرآن عمل به قرآن است؛ آیا برنامه خاصی جهت عمل به قرآن دارید؟آیا ترتیب خاصی وجود دارد؟ یعنی عمل به آیه یا سوره‌ای مقدم بر آیات یا سوره‌های دیگر است، با این‌که هیچ ترتیبی وجود ندارد و هر‌کس از هر جا که توانست، می‌تواند عمل کند؟ آیا معیار و ملاک مشخصی برای احراز عمل به قرآن وجود دارد؟